Verslag jeugdkarperwedstrijd

Op vrijdag 31 augustus organiseerde de karpercommissie van HSV Steenwijk haar eerste wedstrijd voor de jeugd. Doel was om de jonge karpervissertjes karper te laten vangen en ze de fijne kneepjes bij te leren.

Gelukkig hadden we een maximum van 8 vissers aangehouden om iedereen voldoende ruimte te bieden, want dit aantal deelnemers was in no-time bereikt. Karpervissen is springlevend en zit dus nog steeds in de lift.

Om 18.00 uur werd er verzameld aan de oevers van visvijver de Lake. Er werd in 'teams' van 2 jeugdleden met 1 begeleider gevist. Zo kreeg iedereen persoonlijke aandacht. Hoewel er bij de meesten wel een bepaalde basiskennis was kon er toch nog iets geleerd worden. Het principe van onderlijnen knopen, en vloeiende werptechnieken bijvoorbeeld. Al snel werden de eerste lijnen nat gemaakt en het was Kevin die al na een kwartier de eerste vis haakte; een sterke schub van rond de 4 kg. Dat beloofde wat! Later bleek dit tegen te vallen, de vis was behoorlijk passief en liet zich slecht vangen. Jammer, maar dat hebben we helaas niet voor het zeggen. Simeon wist nog wel een spiegel te vangen maar verder het bleef tot laat in de avond stil. En wat doen karpervissers dan? Nou, kletsen, met de werppijp oefenen en eten, veel eten. Gasbranders werden tevoorschijn getoverd en er werden frikandellen en hamburgers gebakken. Geen halve maatregelen bij de jeugd hoor.

Zo rond 11 uur werd het wat rustiger, de jeugd en ook de begeleiders werden wat moe. Het was helder en koud dus het was ook geen straf om de slaapzak in te kruipen. Zo rond 1 uur was het de beetmelder die Luc uit de tent riep, en kon er weer een mooie schub gewogen worden. Bij Luc en Simeon was het onrustig die nacht, tot 4 uur 's nachts volgden de aanbeten zich in rap tempo op. Begeleider Raymon was stiekem wel blij dat het na 4 uur even uit was met de pret, hij was wel toe aan een paar uurtjes slaap.
In de ochtend kon de balans opgemaakt worden en na een ontbijtje werden langzaam de spullen weer ingepakt. Melvin en Simeon wisten in de ochtend nog een vis te vangen, verder was het erg rustig gebleven. In totaal zijn er 7 karpers gevangen door 4 vissers. Luc was de winnaar met 3 vissen, gevolgd door Simeon met 2 vissen. Kevin en Melvin vingen er ieder 1. De andere vissers hebben deze keer niets gevangen, dat komt hopelijk een volgende keer. We sloten af met de prijsuitreiking, er was voor iedereen een prijs. Volgens iedereen was deze wedstrijd een groot succes geweest. De kinderen en ook hun ouders waren zeer enthousiast, sommige kinderen probeerden zelfs al in te schrijven voor een volgende keer! Een beter compliment kun je niet krijgen.

De prijzen werden mede gesponsord door Vlemmix Hengelsport. Naast Vlemmix wil de organisatie ook graag de begeleiders bedanken voor alle tijd en moeite die ze hier in gestoken hebben.

Graag tot een volgende keer!!! Klik HIER voor de foto's

De karpercommissie