Update visvlonders Steenwijkerdiep.

Vrijdag, 25 april 2014

Stand van zaken visvlonders Steenwijkerdiep.

Geachte verenigings- en rayonbesturen,

Allereerst wil ik alle verenigingen bedanken die gehoor hebben gegeven aan onze oproep om een visvlonder te adopteren. Tot op dit moment hebben ongeveer de helft van de aangeschreven verenigingen aangegeven in totaal 18 vlonders te willen adopteren! Dit is natuurlijk goed nieuws, en daarnaast zijn er nog enkele verenigingen die binnenkort een besluit zullen nemen.

Er is weer wat nieuws te melden over de vlonders. De stand van zaken in maart was dat de gemeente totaal onverwachts besloot om de procedure te verlengen. Na de nodige vragen, protesten en discussies via telefoon en email, hebben we deze week om tafel gezeten met de gemeente Steenwijkerland. Het goede nieuws is dat de gemeente na lang intern beraad heeft besloten dat ze positief zijn over ons voornemen om vlonders aan te leggen. Het slechte nieuws is dat de gemeente vast blijft houden aan de uitgebreide bestemmingsplanprocedure. Met de realisatie van vijftig visvlonders wordt er een permanente invulling aan het gebruik gegeven, zo is de argumentatie. De gevolgen hiervan moeten daarom worden getoetst aan de gebruiks-, de recreatieve- en de verkeerssituatie. Een ruimtelijke onderbouwing is vereist waardoor de gemeente Steenwijkerland niet eerder dan in augustus groen licht kan geven voor de aanleg van de vlonders.

Helaas krijgen we dus nog steeds op zijn vroegst in augustus toestemming voor de aanleg van de vlonders. Wel hebben we een belangrijke horde genomen, want het gemeentelijk apparaat heeft de neuzen eindelijk dezelfde kant op staan en is dus positief over de aanleg van de visvlonders.

We houden u op de hoogte, zodra er meer nieuws is krijgt u een berichtje van ons.

Met vriendelijke groet,

Willem Bakker
Beleidsadviseur Sportvisserij Oost Nederland.