Jaarverslag 2013.

Woensdag, 12 maart 2014

Jaarverslag 2013 Hengelsportvereniging Steenwijk.

Geachte leden van de Hengelsportvereniging “Steenwijk”.

In het bestuur van onze vereniging hebben in het afgelopen jaar een tweetal wijzigingen plaats gevonden. Paul de Ram heeft als nieuwe voorzitter de plaats ingenomen van Peter van Lier, en Rein Berger is als nieuw lid toegetreden tot ons bestuur. Hij bemant het secretariaat en beheert de website van onze vereniging.
Het bestuur heeft in 2013 6 keer vergaderd in de bovenzaal van onze vaste locatie “De Karre”.
Verder is het bestuur aanwezig geweest op de algemene ledenvergaderingen van de FON en Rayon3, de infoavond van de VBC bij Reest en Wieden, en de infoavond over de vissteigers in het Steenwijker Diep.
Ook hebben Paul, Klaus en Rein de cursus “Viswaterbeheer” in Deventer gevolgd, en hebben Paul en Rein overlegd met de FON over het inbrengen van o.a de Steenwijker Aa in de Landelijke Lijst van Viswateren.
Verder is er overleg geweest met de Gemeente Steenwijkerland over de aanleg van het fietspad langs de Lakevijver. Ook hebben wij medewerking verleend aan de viscursus van de junior rangers in de Weerribben.

Met uiteindelijk 1850 leden, waarvan 150 jeugdleden, was 2013 een uitstekend jaar voor onze vereniging.

Door onze karpercommissie is op 7 maart 2013 weer een schoonmaakdag gehouden om het zwerfvuil rond de visvijvers van de HSV Steenwijk op te ruimen en af te voeren. In totaal werd er 160 kilo zwerfvuil verzameld en afgevoerd. Het gaat de goede kant op. Want in 2011 was het 600 kg en in 2012 nog 270 kg.
Ook hebben zij geassisteerd bij het afvissen van de Paddenpoel en waren ze weer verantwoordelijk voor de nachtviswedstrijd op karper voor de jeugd.
Begin mei kregen wij bericht dat er dode karpers in de Ruxveense Vijver dreven. In totaal zijn er ongeveer 50 grote karpers geruimd. Er zijn door het waterschap Reest en Wieden diverse keren watermonsters genomen en er is een karper opgestuurd naar het CVI in Lelystad. In al die onderzoeken zijn geen aanwijsbare oorzaken aangetoond. Eind november hebben wij met assistentie van de karpercommissie weer nieuwe karpers uitgezet.
Op woensdag 14 augustus 2013 werd de jaarlijkse vismiddag gehouden voor de jeugdleden van de HSV Steenwijk. Alle jeugdleden van de HSV waren aangeschreven om mee te doen. Uiteindelijk hebben 24 jeugdige vissers zich opgegeven. Een goede opkomst dus. O.a door de medewerking van Marc Zwaan is dit voor de aanwezige jeugd een leerzame middag geworden. Door Jan Vink werden de prijzen uitgereikt. De eindstand was als volgt: 1. Fernando van Swaal (totaal 98 cm), 2. Demi de Waard (75 cm), 3. Marijn Meester (51 cm).
Op 19 en 26 juni 2013 werden, onder leiding van Jan Vink, weer de 50+ wedstrijden gehouden in het Giethoorns kanaal. Er werd deelgenomen door ongeveer 10 deelnemers per wedstrijd. De wedstrijden werden gewonnen door Poppe de Lange.

Na 13 wedstrijden was de eindstand van onze viscompetitie 2013: 1. Jan van Buiten, 2. Jeroen Damhuis, 3. Marc Hof. De kampioensbeker 2013 werd gewonnen door Jan van Buiten.
Na de laatste wedstrijd hebben wij, onder het genot van een hapje en een drankje, afscheid genomen van Marc als wedstrijdcoördinator. Martin Damhuis is bereid gevonden om Marc op te volgen.

In oktober, november en december zijn er drie wedstrijden gevist in de haven van Steenwijk. Absoluut een aanrader om eens mee te doen. Het is een prachtige locatie en er wordt ook nog veel gevangen. De wedstrijden werden gewonnen door Peter Kiekebos. De organisatie van deze wedstrijden blijft Marc overigens wel doen.

Tijdens de Algemene Ledenvergadering van 1 november is door Paul waardering uitgesproken voor het vele werk wat door onze oud-voorzitter Peter van Lier voor onze vereniging is verricht, en heeft hem na goedkeuring van de vergadering benoemd tot erelid.

Op zaterdag 7 december hebben wij een zeer geslaagde ledenactiviteit gehad bij de forellenvijvers van “De Woldstek” in Ruinerwold. 37 leden hebben hiervan gebruik gemaakt. En de reacties waren zeer positief. Er is die dag goed gevangen. Een dergelijke activiteit, misschien in een andere vorm, is zeker voor herhaling vatbaar.

Hierbij wil ik niet alleen mijn medebestuursleden bedanken voor de plezierige manier van samenwerken, maar ook alle leden die het afgelopen jaar een positieve bijdrage hebben geleverd aan het welzijn van onze vereniging.

Rein Berger(Secretaris HSV Steenwijk).