Vissen met cliënten van Dagbesteding InteractKontour / de Variant.

Maandag, 17 juli 2023

Maandagmiddag 10 juli heeft een groep cliënten van Dagbesteding InteraktContour/de Variant samen met vrijwilligers van Hengelsportvereniging Steenwijk gevist in het kader van het Samen Vissen project van Sportvisserij Nederland.

Dagbesteding de Variant in Steenwijk biedt een breed scala aan activiteiten voor hun cliënten. Op deze locatie zijn verschillende activiteitenruimtes, waaronder een Creatief lokaal, Houtlokaal, Sportruimte, Computerruimte en een Flexibele ruimte voor bijvoorbeeld vergaderingen, mindfulness en RGM (verbeteren van de hersenconditie door horen, zien, spraak, motoriek en geheugen tegelijkertijd te activeren).
Er is 10 dagdelen per week dagbesteding, gemiddeld 3 tot 4 activiteiten per dagdeel. Het Samen Vissen met de vrijwilligers van HSV Steenwijk maakte hier ook deel van uit.

Als ergens de zegswijze ‘meedoen is belangrijker dan winnen’ van toepassing is, dan was het wel bij deze visactiviteit. Want het ging er helemaal niet om wie de grootste vis ving of de meeste vissen aan de haak wist te slaan. Nee, het ging vooral om het plezier in het vissen en het genieten van de mogelijkheid die hiervoor was gecreëerd. Het allerleukste is de blijheid, de lach op het gezicht van die mensen, het enthousiasme dat ze hebben.

Een aantal cliënten kwam op eigen gelegenheid naar de passantenhaven Steenwijkerdiep in Steenwijk en een aantal werd met een busje naar de locatie gebracht. Daar hadden de vrijwilligers de hengels, aas en stoelen al klaar gezet.
De cliënten werden verdeeld onder de vrijwilligers en wierpen al snel hun hengel uit. Sommigen hadden al snel beet en haalden onder gejuich trots hun vangst binnen. Anderen genoten gewoon van het zitten aan het water en het kijken naar de bootjes en de dobbers.

De meesten konden het visgerei zelf hanteren en genoten dan vooral van het moment waarop ze de gevangen vis even te zien kregen. Ook de ervaren wedstrijdvissers genoten met volle teugen van het evenement. Eén van hen is oud AZ’er Kees Kist, hij werd voor deze dagen gekoppeld aan een Ajax fan en een Feyenoord fan. Dat bracht uiteraard de nodige hilariteit met zich mee.

Tijdens het vissen werd er gezellig gekletst en geouwehoerd, zijn er ijsjes of andere versnaperingen uitgedeeld.
Aan het einde van de dag keerden men weer terug naar de dagbesteding, moe maar voldaan na een heerlijke dag in de buitenlucht. De cliënten hadden genoten van het vissen en het samenzijn en kijken al uit naar de volgende keren dat we weer samen zullen gaan vissen.