Jaarverslag over 2020 en 2021

Donderdag, 28 april 2022

Beste leden,

2020 en 2021 zijn vreemde jaren geweest. De Corona maatregelen hebben hun effect gehad op de organisatie van de viswedstrijden en activiteiten vanuit onze vereniging.
De ledenvergaderingen in november 2020 en 2021 en de jaarvergadering in maart 2021 konden niet doorgaan evenals een aantal wedstrijden. Het bestuur van HSV Steenwijk heeft in het afgelopen 2 jaren vanwege de Corona restricties minder dan het statutair vereiste aantal fysieke vergaderingen gehouden. Het Dagelijks Bestuur (DB) heeft echter waar nodig regelmatig contact onderhouden, hetzij telefonisch of per émail. Het Algemeen Bestuur heeft acht keer vergaderd. Het bestuur is momenteel enigszins onderbezet, ook enkele van onze commissies kunnen nog wel wat extra versterking gebruiken. Als bestuur zouden we het op prijs stellen als u interesse toont in een van de openstaande plekken. Onze vereniging kan alleen voort bestaan bij de gratie van vrijwilligers. Vele handen maken licht werk. Bent u bereid om u in te zetten voor de vereniging, neem dan s.v.p. contact op met de secretaris van de vereniging.

Positief nieuws: veel mensen hebben het vissen (her)ontdekt. Het aantal visvergunningen is landelijk flink toegenomen. Ook onze vereniging heeft honderden nieuwe leden kunnen verwelkomen. Eind 2021 was het ledenaantal toegenomen tot 2508. Door deze toename en het geringe aantal activiteiten dat georganiseerd kon worden, heeft het bestuur besloten om de contributie niet te verhogen.

Op 22 april ontvingen wij het trieste bericht dat onze oud voorzitter en erelid Peter van Lier op 79 jarige leeftijd was overleden. Peter is 40 jaar bestuurlijk actief geweest in onze vereniging.
Zijn betrokkenheid bij onze vereniging was tijdens zijn bestuurlijke periode zeer groot. Wij zullen Peter missen op de verenigingsbijeenkomsten.

Bestuur 2020:
Marc Hof is wegens drukke werkzaamheden per 31 december gestopt als bestuurder/penningmeester en wedstrijdleider van de wintercompetitie. Het bestuur is verheugd te kunnen mededelen dat zij een nieuwe bestuurder/penningmeester heeft gevonden in de persoon van de heer Jos van den Nouland. Jos heeft inmiddels de werkzaamheden op zich genomen. Op de eerstvolgende ALV of AJV moet zijn benoeming officieel worden bekrachtigd door de aanwezige leden. Tevens nemen wij dan afscheid van Marc. Thom de Waard was aftredend en is met algemene stemmen herkozen.

Wedstrijden 2020:
De leiding van de wintercompetitie hebben Jan van Buiten en Jenko Buitenhuis op zich genomen. Het bestuur is zeer verheugd met ieders afzonderlijke kennis en expertise en de versterking die zij aan onze organisatie zullen bieden.
Zodra het weer mogelijk was is de onderlinge clubcompetitie 2020 hervat. Er zijn alsnog 8 wedstrijden gevist. Kampioen 2020 is Martin Damhuis geworden met op de 2e plaats Paul de Ram en op de 3e plaats Kees Kist. De 50+ wedstrijden konden helaas geen doorgang vinden.
De einduitslag van de wintercup was als volgt: 1 Jan Vink(Paasweide), 2 Roel Boeve en 3 Paul de Ram.

Bestuur 2021:
Volgens het rooster van aftreden zijn Paul en Raymon aftredend. Zij zijn herkiesbaar. De benoeming van Paul, Raymon en Jos moet op de eerstvolgende ALV of AJV bekrachtigd worden door de aanwezige leden..

De geplande feestavond in verband met ons 75 jarig jubileum in april 2021 moest door de Coronamaatregelen worden gecanceld. Nadere berichtgeving omtrent een andere datum volgt.

Visuitzet:
Visvijver de Lake is weer een flink aantal karpers rijker. In januari 2021 is het bestand weer aangevuld.

Activiteiten:
Op 16 augustus hebben 60 kinderen een geweldige dag gehad tijdens de ZomerVisKaravaan. Dit evenement voor de jeugd heeft HSV Steenwijk in samenwerking met onze vrijwilligers, Sportvisserij Oost Nederland en Sportvisserij Nederland georganiseerd. Het evenement vond plaats rondom de vijver in het Slingerbos.
Het Fedearatieve Clubkampioenschap van Oost Nederland leverde onze vereniging de 3e plaats op.
Het Samen Vissen project is door de medewerking van onze vrijwilligers voor cliënten van de Variant Interact Contour een geweldig gebeuren geweest en is voor herhaling vatbaar. Ook is er onder de bezielende leiding van vismeester Jos Mol een aantal keren met schooljeugd gevist.
In 2021 kon het forelvissen in de visvijvers van de Woldstek in Ruinerwold gelukkig wel doorgaan.

Wedstrijden 2021:
Vanaf 26 juni waren de onderlinge clubwedstrijden 2021 weer toegestaan. Er konden 8 wedstrijden worden gevist. Kampioen 2021 is Martin Damhuis geworden met op de 2e plaats Gerard van de Kooi en op de 3e plaats Roel Boeve.

Vissteigers:
Eindelijk kon de aanleg van de vissteigers in het Steenwijkerdiep worden gerealiseerd. Het zijn er uiteindelijk 25 geworden. Het bestuur verzoekt de deelnemers aan onze wedstrijden uitdrukkelijk om de auto’s op de parkeerstroken te zetten. Inmiddels zijn er door onze wedstrijdvissers al 2 wedstrijden gevist.

Vrijwilligers:
Het bestuur wil hierbij de vrijwilligers en leden die de afgelopen 2 jaren een positieve bijdrage hebben geleverd aan het welzijn en het op een positieve wijze uitdragen van onze vereniging, bedanken voor de prettige en constructieve samenwerking.

Ter afsluiting, spreken wij als bestuur van HSV Steenwijk, de wens uit dat u allen gezond blijft en dat we allemaal een positief en visrijk 2022 tegemoet gaan.

Het bestuur.