Rechtbank Overijssel besluit positief over visvlonders Steenwijkerdiep!!

Woensdag, 6 februari 2019

De rechtbank heeft het beroep van de omwonenden verworpen!!

Bericht van Sportvisserij Oost-Nederland:

Geacht verenigingsbestuur,

Zoals vorige maand al aangekondigd hadden we nog nieuws tegoed van de Rechtbank Overijssel. De rechtbank heeft het beroep van omwonenden verworpen. Heel goed nieuws dus! De gemeentelijke vergunning is dus terecht afgegeven, alle bezwaren zijn door de rechtbank verworpen.

Als betrokken sportvisser en/of hengelsportvereniging heeft u ongetwijfeld gehoord van onze plannen voor het aanleggen van visvlonders aan het Steenwijkerdiep-Zuid. Een prachtig stukje wedstrijdwater waar de visserijmogelijkheden vanwege ingrepen aan de oever al sinds 2013 zijn beperkt. Al jaren zetten wij ons in om het wedstrijdtraject dankzij visvlonders weer veilig, toegankelijk en bevisbaar te maken. Uiteindelijk moest zelfs de rechtbank eraan te pas komen om een oordeel te vellen over de juistheid van de door gemeente Steenwijkerland afgegeven vergunning.

Deze week kwam dan eindelijk de langverwachte uitspraak. En die was positief! Na jarenlange vergunningprocedures bij de gemeente, gesprekken met betrokkenen en diverse hoorzittingen bij het waterschap Drents Overijsselse Delta en de provincie Overijssel oordeelde de rechtbank Overijssel dat onze plannen door mogen gaan en dat de gemeentelijke vergunning op juiste gronden is afgegeven. De uitspraak van de rechter was duidelijk. Bijna alle bezwaren zijn ongegrond verklaard en ook zijn enkele bezwaren niet ontvankelijk verklaard.

Blik op de toekomst:

Met dit goede nieuws kijken we weer naar de toekomst. We wachten de officiƫle bezwarentermijn af, zullen de precieze voorwaarden voor de realisatie en het gebruik nog eens op een rijtje zetten en vragen nieuwe offertes aan. In goede harmonie met de omgeving en de gemeente Steenwijkerland zullen we vervolgens de realisatie van de visvlonders inplannen. We kunnen niet wachten om hier als vanouds het wedstrijdvissen weer mogelijk te maken.