Vissen met JeugdNatuurClub IVN De Weerribben.

Donderdag, 11 oktober 2018

Zeer geslaagde jeugdvisactiviteit in de Weerribben.

Voor kinderen van 7 t/m 12 jaar wordt er één maal per maand op de woensdagmiddag een natuur/ educatieve activiteit georganiseerd in of nabij De Weerribben. De locaties van de activiteiten variëren iedere maand! De JeugdNatuurClub wordt georganiseerd door de IVN afdeling Noordwest Overijssel in samenwerking met Staatsbosbeheer en Nationaal Park Weeribben-Wieden.

Het doel van de JeugdNatuurClub is: De jeugd de natuur te laten beleven en te enthousiasmeren.
Verder wordt de jeugd er op gewezen respectvol om te gaan met alles wat “beweegt en leeft”.

De activiteiten zijn van september t/m mei en iedere maand staat in het teken van een thema.
Deze keer was in oktober een visevenement georganiseerd en wel op woensdag 10 oktober. Alle ontheffingen en toestemmingen waren verleend dus kon het onder schitterende omstandigheden doorgaan.

Ons, was verzocht om te zorgen voor wat visjes in een aquarium, om deze tijdens de visles aan de kinderen te kunnen tonen. William, Paul en Thom van de monitoringsploeg hadden er voor gezorgd dat er allerlei, in de Weerribben voorkomende soorten vis, in het aquarium van vismeester Marc rond zwommen.

De activiteit voor de kinderen startte omstreeks 15:00 en duurde tot 17:00 uur.
19 kinderen weren verwelkomd door Els Heibrink - Begeleider JeugdNatuurClub De Weerribben, waarna Marc met de theoretische les kon aanvangen.

Na de theorieles is er onder leiding van de vrijwilligers van HSV Steenwijk in het water langs de Hogeweg door de kinderen de theorie in de praktijk toegepast. Zeer gemotiveerd gingen ze aan de slag en er werd dan ook heel goed gevangen.

De middag werd door Marc afgesloten met een les visherkenning, waarbij sommige kinderen niet bang waren om even een snoekje vast te houden. Jeugdbegeleider Els van de Natuurclub van het IVN bedankte de organisatie voor de opgedane kennis van het vissen en een aantal gratis beschikbaar gestelde attributen.

Dit was weer een activiteit waar wij graag aan mee hebben gewerkt en heel veel plezier aan hebben beleefd.

William, Marc, Paul Thom en Rein.