Visserijkundig onderzoek Lakevijver.

Donderdag, 22 januari 2015

Verslag visserijkundig onderzoek van de Lakevijver door studenten van AOC De Groene Welle.

Visserijkundig Onderzoek op ‘’ De Lake’’ op 17 januari 2015.

Wij, Nico Gooijer en Jordi Hengeveld hebben in samenwerking met Hengelsportvereniging Steenwijk en veel vrijwilligers een visserijkundig onderzoek uitgevoerd bij Visvijver ‘’ De Lake’’
Wij volgen de opleiding Sportvisserij en Aquacultuur te Zwolle bij AOC De Groene Welle. Daar hebben wij een opdracht gekregen waarbij je zelf een project mag opzetten en natuurlijk moet uitvoeren. Toen dachten wij meteen aan de Hengelsportvereniging Steenwijk. Nico heeft hier goede contacten en stelde voor op een ledenvergadering een visserijkundig onderzoek te gaan uitvoeren bij ‘’ De Lake’’. We zijn toen meteen aan de slag gegaan, vrijwilligers zoeken, materialen checken, en het water te inventariseren.
Visvijver ‘’ De Lake ‘’ te Steenwijk was de ideale locatie voor een visserijkundig onderzoek. De dieptes in die visvijver waren goed, de vorm van de vijver en er waren weinig obstakels wat voor hinder zou zorgen tijdens een afvissing. Wij hebben allebei de nodige ervaring in visserijkundige onderzoeken en daarom dachten wij dit samen met HSV Steenwijk in goede banen te kunnen leiden. Ook een van de redenen waarom wij dit onderzoek bij ‘’ De Lake’’ wilden doen was omdat er veel verhalen rond gingen over grote karpers, en dat motiveerde ons nog meer om hier een onderzoek uit te voeren.
Na een grondige controle op materiaal was het bijna zover, waadpakken checken, het grote net waar het mee ging gebeuren checken, nogmaals de vrijwilligers informeren en het plan doorlopen waren we niet iets vergeten?. Het ging echt gebeuren zaterdag, iedereen was benieuwd en vol in enthousiasme.
‘’ Hoeveel zit erin?!!! ‘’

De dag:

We mochten eindelijk los! ’s Morgens om 9 uur stonden we allemaal paraat bij de visvijver waar het moest gebeuren. Het was erg koud, de vijver was gelukkig nog vloeibaar en er was een mooie zonnige dag voorspeld. De sfeer zat erin, lekkere bak koffie terwijl de zon rustig op kwam en de taken werden verdeeld.
Snel de handen uit de mouwen, eerst de vissen die zich ophielden in de kleine sloot links achter in de vijver het grote gedeelte opgejaagd door met grote stokken in het water te slaan. Hierna werd de grote zegen op de juiste positie neergelegd, aan beide kanten van de visvijver werd de zegen strak getrokken. De zegen werd langzaam meegetrokken naar voren.
Na hard werken en zweten en uitstekende hulp van de vrijwilligers, is de grote zegen bijna op de gewenste plek om de vissen eruit te halen, we zien hier en daar beweging van vissen. We horen al veel mensen zeggen ‘’ Is het gelukt?’’ , en op het moment dat we er vertrouwen in hebben, zitten we vast, erg vast. We zijn gaan trekken wat de enige oplossing was om het net terug te krijgen, komen er tot onze verbazing twee grote smerige asbest platen naar boven. Iedereen reageert verbaast, zoveel werk voor niks? Alle vissen weg? Maar er zat gelukkig nog wel vis in, dit ging om een groot aantal blankvoorn en twee snoeken. Na dat alles gemeten en weer veilig terug is gezet leggen we het net uit op de kant, snel word duidelijk waardoor er zo weinig vis in het net zat een dikke scheur in het net.

Doorzetten!

Het eerste idee is om er mee te stoppen en een andere datum te plannen om terug te komen voor revanche maar dan worden de handen uit de mouwen gestoken en gaat iedereen vlechten! het grote net wordt gemaakt en aan elkaar geknoopt, er wordt een tweede net opgehaald door Nico en Thom zodat de tweede zegentrek niet mis kan en mag gaan! Na veel knoop werk aan de grote zegen wordt er goed gediscussieerd over wat het verstandigste is, onder het genot van een lekkere warme hap geregeld door de HSV Steenwijk is dit allemaal snel geregeld.
Voor de zekerheid kiezen we voor een andere plek om het net op de kant te trekken, zo gezegd zo gedaan. Het loopt allemaal soepel en het gaat goed, we zien al heel snel voordat het net bij de kant is kolken en activiteit van vissen. Dit zijn spannende momenten je voelt gewoon de spanning en het is ook erg stil bij iedereen, er worden wat grappen gemaakt om de stemming nog beter te maken. Ja, het is gelukt ! Vis! Er klonk gejuich!
De vissen werden op een rustige en veilige manier de kant opgetrokken, gesorteerd en netjes in de grote bakken gedaan die beschikbaar waren gesteld door HSV Steenwijk. De vissen die gevangen waren worden gemeten, genoteerd en gewogen. Wat vooral erg interessant is, dat er alleen maar schubkarpers waren gevangen.
Maar dat maakte het natuurlijk niet minder interessant, de vissen zagen erg gezond uit en aan de volle buiken was te zien dat er een goed voedsel aanbod is voor zowel de karper, witvis en de roofvis.
Voor de witvissers is dit ook een water waar je zeker aan de slag kunt De vis ziet er gezond uit. Grote aantallen en de vis verkeerd in gezonde staat! Hetzelfde geldt voor de roofvissers. Visvijver ‘’ De Lake’’ is geschikt voor zowel karpervissen, witvissen als roofvissen.

Namens Jordi Hengeveld en Nico Gooijer, alle mensen die ons hebben geholpen, erg bedankt voor jullie inzet, voor de gezelligheid en uiteraard om niet te vergeten: een hele leerzame dag!

Klik HIER voor de foto's!!!