Jaarverslag 2018

Beste hengelsportvrienden. Het achter ons liggende jaar, het 73e verenigingsjaar, was voor de vereniging een uitermate goed jaar. Het ledenaantal is weer licht gestegen. Er zijn 2003 vispassen verkocht. Ook financieel gezien hebben wij weer goed gedraaid. Ondanks hogere afdrachten aan Sportvisserij Nederland en Oost-Nederland hebben wij besloten om de contributie voor het seizoen 2019 niet te verhogen.

Bestuur:
In het bestuur van onze vereniging hebben zich het afgelopen jaar geen wijzigingen voorgedaan. Paul de Ram, Klaus Fischer en Raymon Schra zijn alle drie herkozen.
Het bestuur heeft in 2018 8 keer vergaderd in de bovenzaal van onze vaste locatie “De Karre”.
Tevens hebben weer de goed bezochte jaarvergadering in maart, en de algemene ledenvergadering in november plaatsgevonden.
Verder is het bestuur aanwezig geweest op de algemene ledenvergadering van Sportvisserij Oost-Nederland en de vergaderingen van Rayon 3.
Buiten de officiële vergaderingen om hebben leden van het dagelijks bestuur nog meerdere gesprekken gevoerd met instanties als de Gemeente Steenwijkerland, Sportvisserij Oost Nederland, bestuurders van onze zusterverenigingen in Steenwijkerland en het bestuur van de Bond van Binnenvissers in NW-Overijssel.

Activiteiten:
Ook in 2018 werden er weer een aantal activiteiten georganiseerd. De visdag bij de forellenvijvers “De Woldstek”, de ouder/kind wedstrijd, de clubcompetitie, de 50+ wedstrijden, de najaarswedstrijden en de wedstrijden voor de wintercup. Het bestuur is zeer tevreden met de belangstelling bij deze activiteiten. Vooral de toenemende deelname aan de clubwedstrijden blijft opvallend. Onze dank gaat uit naar de wedstrijdleiders van deze competities. Zonder deze kanjers zou dit allemaal niet mogelijk zijn.
Tevens hebben vrijwilligers van onze vereniging een visles gegeven aan leerlingen van de Frisoschool en aan de leden van de Jeugdnatuurclub IVN de Weerribben.
De droge zomer maakte het noodzakelijk dat de vistrap bij stuw de Wulpen werd afgevist. Deze dreigde droog te vallen dus was ook hierbij onze assistentie gewenst. Ook daarvoor dank.

Vissteigers:
In het projekt vissteigers Steenwijkerdiep zit eindelijk vooruitgang. Alle bezwaren zijn verworpen.
In park Ramswoerthe is op ons verzoek door de gemeente een verharde visplaats aangelegd.

Federatieve clubcompetitie Sportvisserij Oost-Nederland:
Na in de halve finale Hoogeveen met een kansloze nederlaag naar huis te hebben gestuurd, werd in de finale van rayon 3 ook van het sterke Genemuiden gewonnen.
Op naar de finalewedstrijd van Sportvisserij Oost-Nederland in het Twentekanaal. Hier waren onze tegenstanders: Haaksbergen en Zwolle. Zeer verrassend werd ook deze wedstrijd gewonnen, waardoor HSV Steenwijk zich plaatste voor de landelijke finale die gehouden werd in het Prinses Margrietkanaal bij Kootstertille. Ook daar werd zeer goed gepresteerd door onze wedstrijdvissers. Een verdienstelijke 3e plaats was het resultaat. Slechts 1 wedstrijdpunt minder dan de nummer 2.

Jeugdleden:
Gelijk aan de landelijke trend neemt ook bij onze vereniging het aantal jeugdleden af. In 2017 nog 125. In 2018 is dit terug gelopen naar 97. Dit is een zorgelijke ontwikkeling. Om dit tegen te gaan verstrekt HSV Steenwijk nu gratis jeugdvergunningen. Dit is online op onze website te regelen.

Visuitzet:
Eind 2018 is in diverse vijvers karper uitgezet. Het betrof een onderhoudsuitzet.

Lakevijver:
Aan de linkerzijde is inmiddels een hek geplaatst.

Tot slot wil ik niet alleen mijn medebestuursleden maar ook alle leden die het afgelopen jaar een positieve bijdrage hebben geleverd aan het welzijn en het op een positieve wijze uitdragen van onze vereniging, bedanken voor de prettige en constructieve samenwerking.

Rein Berger(Secretaris HSV Steenwijk).